Klimatyzacja w samochodzie to dziś standard. Większość kierowców nie wyobraża już sobie jazdy bez tego udogodnienia, jednak wraz ze wzrostem popularności potęguje się również ilość mitów i pseudospecjalistów, czego efektem są błędy podczas serwisowania pojazdów. Aby uniknąć rozczarowania należy poznać kilka faktów.

Standardowa procedura serwisowania klimatyzacji obejmuje wymianę filtra, uzupełnienie czynnika chłodzącego i oczyszczenie klimatyzacji. Filtr w kabinie powinien zostać wymieniony po uprzednim starannym oczyszczeniu kanałów powietrznych, kontroli ich drożności i odgrzybieniu układu przeznaczonym do tego środkiem chemicznym. Wykonanie tych czynności samemu może skutkować przedostawaniem się do wnętrza pojazdu szkodliwych dla zdrowia mikroorganizmów.

Na wpływ prawidłowo działającego kompresora ma czas wytwarzania próżni powodującej usunięcie zbędnego czynnika chłodzącego i wilgoci. Odpowiedni czas wytwarzania podciśnienia w przypadku dwóch gniazd serwisowych np. w niektórych modelach Volvo wynosi 20 minut, zaś w samochodach posiadających jedno gniazdo – tak jak niektóre Volkswageny – będzie to 30-40 minut. Samochody wyposażone w jedno gniazdo powinny być uruchamiane po 10-15 minutach, wówczas nie ma zagrożenia awarią kompresora. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Ważne jest, aby ilość czynnika chłodzącego była uzupełniona zgodnie z zaleceniem producenta. Wszelkie informacje można znaleźć na naklejce umieszczonej na silniku lub w dokumentacji producenta pojazdu. Prawidłowa ilość medium znacząco wpłynie na żywotność układu klimatyzacyjnego w samochodzie.

Wybór serwisu klimatyzacji nie powinien być przypadkowy. Jeśli znajdziemy odpowiednich fachowców to zarówno właściciele firm, jak i prywatni użytkownicy, unikną generowania niepotrzebnych kosztów.

Zalety i wady ogrzewania postojowego

Zainwestować w ogrzewanie postojowe czy nie? To pytanie rodzi się w głowie każdego potencjalnego nabywcy. Oczywiście odpowiedź nie jest jednoznaczna, jednak – aby ułatwić sobie zadanie – należy poznać wady i zalety ogrzewania postojowego.

Niektóre pojazdy (np. Škoda Octavia) posiadają fabrycznie wmontowane systemy niezależnego ogrzewania postojowego. Jednak takie wyposażenie zazwyczaj jest opcją do wyboru podczas zakupu samochodu lub jest montowane na potrzeby kierowców ceniących sobie komfort jazdy. Niezależnie czy to są pojazdy osobowe (np. Nissan Micra), czy dostawcze (np. Ford Transit), zamontowane ogrzewanie postojowe ma więcej zalet niż wad. Dotyczy się to zarówno urządzeń wodnego ogrzewania postojowego, jak i powietrznego czołowych producentów tych urządzeń

Wśród zalet ogrzewania postojowego wymienia się niewątpliwy komfort w użytkowaniu. Dzięki temu udogodnieniu unika się skrobania szyb, i co ważne można również ogrzać wnętrze pojazdu zanim zostanie uruchomiony silnik. Uzyskana w środku optymalna temperatura sprawi, że rozruch silnika jest mniej inwazyjny. Ogrzewanie postojowe sprawia, że zużycie paliwa zostaje zmniejszone z powodu już ogrzanego silnika, a emisja spalin zostaje zredukowana o 60%.

Oczywiście każdy produkt, również i ten, posiada wady. Jedną z najczęściej wymienianych jest cena montażu. Jeśli kierowca zdecyduje się na zainstalowanie niezależnego ogrzewania samochodowego wówczas będzie musiał się liczyć z wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych. Naturalnie, cena w dużej mierze zależy od marki samochodu, jak i wybranego typu urządzenia. Produkty renomowanych firm specjalizujących się w produkowaniu takich urządzeń, takich jak Eberspächer czy Webasto są droższe od tańszych zamienników.

Jak dbać o klimatyzację

Niezależnie od tego czy jesteś właścicielem najnowszego mercedesa typu C, czy starego garbusa − warto wiedzieć jak dbać o klimatyzację. Taka wiedza przyda się niejednemu kierowcy.

Niegdyś była luksusem dla nielicznych, dziś to standard. Klienci na własnej skórze przekonali się o jej zaletach, ale i o wadach, bowiem nieprawidłowo użytkowana klimatyzacja może prowadzić nawet do poważnych chorób. Dlatego to tak ważne, aby o nią prawidłowo dbać.

Odgrzybianie – Profesjonalne czyszczenie klimatyzacji powinno uwzględniać odgrzybianie przewodów i parownika. Podczas zabiegu oczyszczania do układu chłodzącego, poprzez wloty powietrza i rurkę odprowadzającą parę z parownika, wpuszcza się preparat dezynfekujący.

Filtr – Filtr kabinowy, zwany przeciwpyłowym, jest nieodzownym elementem wyposażenia każdego samochodu posiadającego klimatyzację. Jest on odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza z zewnątrz, przez co zmniejsza ryzyko powstawania alergii. Mimo że nie ma wpływu na funkcjonowanie silnika samochodu to niewymieniany może powodować przedostawanie się nieprzyjemnych zapachów do wnętrza pojazdu.

a…kiedy do serwisu?

Parujące szyby i nieprzyjemny zapach wydobywający się z klimatyzacji − to znak, że najwyższy czas udać się do serwisu. Przyczyną takiego stanu rzeczy są zmiany temperatur, które z kolei wywołują drgania i powodują naturalnie pojawiające się nieszczelności. W konsekwencji czynnika chłodzącego ubywa a skuteczność chłodzenia spada z roku na rok. Co najważniejsze z procederu oczyszczania klimatyzacji może odbić się negatywnie na zdrowiu.

Koszt przeglądu klimatyzacji waha się w granicach od 100 do 500 złotych. Najczęściej cena jest zależna od marki i rocznika posiadanego samochodu. W niektórych przypadkach naprawa układu klimatyzacyjnego wymaga zastosowania kilku specjalistycznych narzędzi.

Wielu właścicieli samochodów zastanawia się nad tym jak często serwisować klimatyzację.
Układ, w sposób naturalny, traci w ciągu roku ok. 10% czynnika chłodzącego. Z powodu nie wymienianych filtrów gromadzi się coraz większa ilość bakterii i grzybów szkodliwych dla człowieka. Nie wolno więc zaniedbać serwisowania – ostrzegają technicy.

Zdania są podzielone pod względem częstotliwości serwisowania klimatyzacji. Jedni uważają, że powinna być sprawdzana raz w roku, zaś inni uważają, że co dwa lata. Niezależnie od tego kto ma rację warto sobie uświadomić zmiany zachodzące w systemie klimatyzacji, bowiem są nieuniknione i powstają one w wyniku zmiennych temperatur. W konsekwencji skuteczność chłodzenia spada.

Układ chłodniczy

W niektórych przypadkach już po roku można zauważyć znaczny spadek skuteczności układu klimatyzacyjnego. Wykonywana w warsztacie samochodowym standardowa procedura polega na zmierzeniu skuteczności chłodzenia przy użyciu elektronicznego termometru. Podłączenie do manometrów pozwala ustalić przyczynę zbyt małej ilości czynnika chłodzącego w układzie. Sytuacja zmienia się jednak, gdy po dwóch latach użytkowania w układzie chłodzącym nie ma wcale czynnika chłodzącego. Do wykrycia powstałych nieszczelności w układzie stosuje się elektroniczny detektor czynnika. Niestety może wiązać się to z koniecznością napełnienia układu nowym czynnikiem, następnie opróżnieniem go. Jeśli nieszczelność zostanie wykryta należy ponownie napełnić układ. Takie działanie podnosi koszt serwisu.

Wymiana filtra

W wyniku powstałych rozszczelnień konieczna jest wymiana filtra umieszczonego w układzie chłodzącym. Jego wydajność radykalnie spada już po kilku dniach kontaktu z powietrzem. Dzieje się tak, dlatego że higroskopijny materiał w filtrze nie uwalnia raz pochłoniętej wilgoci, która – nie od dziś wiadomo – ma zły wpływ na trwałość elementów w układzie klimatyzacyjnym. W związku z tym zaleca się wymianę filtra przynajmniej co dwa lata i niezależnie od tego w jakim stanie jest cały układ chłodniczy – radzą specjaliści z branży. Oczywiście wiąże się to z wyższą ceną serwisowania, jednak w przypadku awarii, spowodowanej nie wymienianym filtrem, cena radykalnie wzrośnie.

Być może prowadzisz firmę, a Twoi pracownicy spędzają całe dnie w samochodzie, być może jesteś zawodowym kierowcą lub właścicielem samochodu osobowego i zastanawiasz się nad tym, jak zwiększyć komfort jazdy i zmniejszyć zachorowalność w zimie. Odpowiedzią na Twoje potrzeby będzie wodne ogrzewania postojowe.

Ogrzewania wodne mają kilka zalet – podgrzewają kabinę a także silnik w przypadku samochodów dostawczych (np. Renault, Toyota), jak i samochodów osobowych. Nowe generacje ogrzewań postojowych charakteryzują się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa oraz niską emisją spalin. Rozgrzany silnik to błogosławieństwo dla samochodu, bowiem jego rozruch ciepłego silnika jest zdecydowanie bardziej ekonomiczny niż w przypadku silnika w zimnym samochodzie.

Zasada działania jest bardzo prosta. Ogrzewanie postojowe montuje się w komorze silnika, jest ono zintegrowane z układem chłodniczym w pojeździe. Powstała energia cieplna jest odbierana przez wymiennik ciepła w wyniku czego ogrzane powietrze zostaje przetransportowane kanałami powietrznymi do wnętrza auta.

Zarówno montaż, jak i późniejsza obsługa są bardzo proste. Czas trwania instalacji ogrzewania jest krótki, bowiem w przypadku braku komplikacji można je zamontować w przeciągu kilku godzin. Sama obsługa urządzenia jest bardzo intuicyjna i prosta. Czołowi producenci niezależnego ogrzewania wodnego, tacy jak: Webasto, Eberspächer lub Truma dokładają wszelkich starań, aby dostosować urządzenia do potrzeb użytkowników pod względem funkcjonalności i obsługi.

Pomimo że trzeba liczyć się z niemałym wydatkiem to wiele osób jednogłośnie powie, że warto zainwestować w niezależne wodne ogrzewanie postojowe przede wszystkim ze względu na komfort jazdy i ochronę silnika, którego częste używanie, w przypadku zawodowych kierowców, może powodować nadmierną eksploatację i tym samym niższą jego żywotność. W konsekwencji koszty naprawy ulegałyby zwiększeniu.

Brak komfortu jazdy powoduje obniżenie wydajności kierowcy nawet o 60%, zaś wysoka zachorowalność może mieć negatywne skutki w pracy – zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. W związku z dużym zapotrzebowaniem coraz więcej kierowców decyduje się na montaż niezależnego wodnego ogrzewania w swoim samochodzie.