Klimatyzacja

Klimatyzacja jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie, który wpływa na komfort podróżowania. Nic więc dziwnego, że nawet Ci kierowcy, którym niespieszno do napraw wszelakiego rodzaju, serwis auto klimy regularnie odwiedzają. A na czym polega taki przegląd oraz ile kosztuje? Sprawdzamy.

Co obejmuje serwis auto klimy?

Powody, dla których kierowcy wybierają się na przegląd klimatyzacji, są głównie dwa: skończył się czynnik, który odpowiada za chłodzenie lub z nawiewów wydobywa się nieprzyjemny zapach. W obu przypadkach konieczny jest kompleksowy serwis. Na czym polega?

Serwis klimatyzacji obejmuje np.: czyszczenie, odgrzybianie, napełnianie (http://top-autoserwis.pl), a wykonanie kompleksowej usługi zwykle nie trwa dłużej niż godzinę. Zaraz omówimy, na czym polega każda z czynności podejmowana w ramach przeglądu, wcześniej jednak chcielibyśmy zaznaczyć, kiedy warto się na niego udać. I tu sprawa jest bardzo prosta: na początku wiosny. Wtedy temperatury są przyjemne, a słaba wydajność klimatyzacji jeszcze aż tak bardzo nie doskwiera, natomiast… w warsztatach nie ma dużych kolejek. Latem, cóż, bywa gorzej – nie brak kierowców, którzy czekają na ostatnią chwilę. A potem czekać mogą długo, bo nawet tydzień czy więcej. W końcu takie jest zapotrzebowanie i każdy chce „już, teraz, natychmiast”. Bo jak tu jeździć bez klimatyzacji, gdy na dworze jest 30 stopni? No właśnie – nie da się.

Zanim serwisant przystąpi do napełniania układu czynnikiem, sprawdza jego szczelność. Najpierw odsysane są stare resztki czynnika, po czym w układzie wytwarza się próżnię. Jeśli uda się ją utrzymać przez określony czas, oznacza to, że układ jest szczelny i można go ponownie napełnić. Nie można pominąć tego kroku, ponieważ w sytuacji, gdy z klimatyzacji „ucieka” czynnik, szybko przestaje działać.

Podczas uzupełniania czynnika, dodaje się też oleju do smarowania kompresora. To nie trwa długo, jest rutynową czynnością. Konieczne jest odgrzybianie oraz raz w roku – wymiana filtrów kabinowych. Odgrzybianie obecnie najczęściej robi się poprzez ozonowanie, które jest metodą bezpieczną dla zdrowia. Unikaj warsztatów, w których nadal stosuje się chemiczne środku do oczyszczania klimatyzacji.

To podstawowe czynności wykonywane w ramach serwisu klimatyzacji. Jeśli jednak wybrane elementy są już zniszczone lub układ jest nieszczelny, konieczna będzie dalsza diagnostyka oraz naprawa. Ale co trzeba zrobić i ile to kosztuje, dowiesz się już w warsztacie.

Ile kosztuje przegląd klimatyzacji w samochodzie?

To, ile będzie kosztować przegląd klimatyzacji, zależy w głównej mierze od ilości czynnika chłodzącego, który należy wprowadzić. Ceny są różne, zaczynają się od 100 zł, mogą sięgać do 300 zł, jeśli chcesz napełnić układ do pełna.

I tutaj mamy wskazówkę – wybierz się na przegląd jeszcze przed sezonem, wtedy wiele warsztatów oferuje promocyjne ceny, dzięki którym możesz oszczędzić nawet do 100 zł. Zima to dla nich „martwy sezon”, w ten sposób pozyskują klientów. Ty nie dość, że nic nie tracisz, to jeszcze oszczędzasz i nie czekasz w kolejkach.

Dla porządku jeszcze przypomnimy, że w ramach tej usługi zwykle wykonuje się sprawdzanie szczelności z odciąganiem wilgoci, pomiar efektywności chłodzenia, napełnianie oleju i uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Jak dbać o klimatyzację w aucie?

Podstawą dbania o klimatyzację w aucie jest regularne robienie przeglądów, odgrzybianie i wymiana filtra kabinowego – to już wiesz. Ale co jeszcze?

Na początek mamy ciekawostkę. Nawet zimą konieczne jest używanie klimatyzacji. I zdajemy sobie sprawę z tego, że może obniżanie temperatury nie jest tym, na co koniecznie masz ochotę w tych miesiącach, ale uwierz nam, trzeba. Dlaczego? Ponieważ czynnik zawiera środki smarujące i konserwujące układ, zbyt długa przerwa będzie więc mu szkodzić. Zatem zimą używaj klimatyzacji do odparowania szyb.

Natomiast latem, zanim ją włączysz, przewietrz przez chwilę samochód, aby wyrównać temperaturę (auto stojące na zewnątrz nagrzewa się, temperatura w nim jest wyższa, niż na dworze). A gdy już włączysz klimatyzację, zamknij okna. Dokładnie w tej kolejności. Prawda, że proste? To teraz zacznij wdrażać te porady w życie.

Zbieżność kół — problemy, objawy złego ustawienia, kiedy regulować?

kiedy ustawić zbieżność kół

Układ kierowniczy, sprawne zawieszenie w aucie odpowiada za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Kiedy Twój samochód zamiast jechać wprost dziwnie się zachowuje i ściąga w jedną lub drugą stronę, reakcja na ruch kierownicą jest opóźniona powinieneś szybko udać się do warsztatu samochodowego celem sprawdzenia zbieżności kół. Jakie są objawy nieprawidłowego ustawienia zbieżności kół i kiedy ją regulować?

kiedy ustawić zbieżność kół

Zbieżność kół – czym jest?

Pod pojęciem zbieżności kół należy rozumieć wartość ustawienia kół pojazdu, przednich oraz tylnych w stosunku do siebie. Ze zbieżnością kół w samochodzie mamy do czynienia kiedy punkty kół usytuowane z przodu obręczy są bliżej siebie niż punkty znajdujące się w ich tylnej części. Dzięki odpowiedniemu położeniu kół względem siebie oraz wobec osi pojazdu zyskujesz gwarancję właściwego przylegania opon do nawierzchni.

Musisz wiedzieć, że nawet jeśli kupiłeś auto z całkowicie sprawnym układem kierowniczym to w miarę upływu czasu koła wymagają ponownej regulacji. Eksploatując swój samochód, siły działające w układzie mocowania kół wpływają na zmianę ustawienia kół pojazdu na jednej osi. Dlatego jeżeli minęło już trochę czasu od ostatniego przeglądu zawieszenia, Twój samochód uczestniczył w kolizji lub najechałeś na głęboką dziurę powinieneś niezwłocznie udać się do profesjonalnego mechanika. Samodzielnie nie jesteś w stanie wykonać ustawienia dlatego pamiętaj, że zbieżność kół warto regulować w sprawdzonym warsztacie samochodowym. Zabieg wymaga bowiem precyzji oraz specjalistycznego sprzętu, niezbędna jest też komputerowa geometria kół.

Jakie są objawy braku zbieżności kół?

Najbardziej typowym objawem braku zbieżności kół jest efekt ściągania samochodu w prawą lub w lewą stronę podczas jazdy wprost. Jeżeli sprawdziłeś i masz prawidłowe ciśnienie w oponach, a Twój samochód nadal samoistnie zjeżdża to sygnał do przeprowadzenia diagnostyki w warsztacie.

zbieżność kół w samochodzie

Kontrolę geometrii kół należy przeprowadzić kiedy musisz używać zbyt dużej siły podczas jazdy oraz kiedy Twój samochód zbyt łatwo wchodzi w zakręty.

Na co wpływa nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół?

Niewłaściwe ustawienie kół względem siebie dla niektórych kierowców nie jest awarią, to jednak błędne przekonanie prowadzące najczęściej do wielu problemów. Brak prawidłowej geometrii kół powoduje większe zwiększone opary toczenia, co przekłada się na nadmierne zużycie bieżnika opon. Ważne, że złe ustawienie kół względem siebie sprawia, że pojazd zużywa zdecydowanie więcej paliwa oraz ma obniżoną manewrowość, co wpływa na mniejsze bezpieczeństwo jazdy.

Kiedy regulować zbieżność kół w samochodzie?

Sprawdzenia geometrii kół warto dokonać zawsze kiedy kupujesz używany samochód, wtedy koniecznie powinieneś przeprowadzić dokładny przegląd w warsztacie. Regulacja zbieżności kół jest wskazana raz w roku, najlepiej podczas wymiany opon z zimowych na letnie. Koniecznie udaj się do mechanika, kiedy auto uczestniczyło w kolizji lub wjechałeś w dziurę.

Wgniotki w karoserii

Każdy kierowca wie, jak mało estetyczne mogą być wgniecenia na aucie. Najczęściej powstają one na skutek niespodziewanego gradobicia lub drobnej stłuczki. Jeśli nie doszło do zniszczenia lakieru, można się ich szybko pozbyć. Na czym polega wyciąganie blachy bez lakierowania i kiedy warto na taką technikę się zdecydować?

Wgniecenia w karoserii

Metoda PDR – na czym polega?

Mówiąc o wyciąganiu blachy bez lakierowania najczęściej pojawia się określenie „metoda PDR”. Jest to usuwanie wgnieceń bez konieczności późniejszego lakierowania karoserii. Technikę PDR można podzielić na 2 rodzaje. Pierwszy z nich polega na masowaniu blachy. Wykorzystywane są do tego specjalne narzędzia zwane heblami. Jest to naprawa inwazyjna i koncentruje się na masowaniu blachy od wewnątrz. Celem takiego działania jest przywrócenie jej pierwotnego kształtu. Możliwe, że przy jej wykorzystaniu konieczne będzie zdjęcie elementu karoserii, by uzyskać lepszy dostęp do niektórych wgnieceń.

Druga metoda jest bezinwazyjna i określa się ją techniką „na klej”. Wyciąganie blachy bez lakierowania z pomocą fachowców jest szybkie i precyzyjne, wystarczy użyć do tego specjalnych narzędzi i kleju o odpowiednich właściwościach. Ta metoda jest często stosowana przy usuwaniu wgnieceń w trudno dostępnych miejscach.

Wyciąganie blachy bez lakierowania – kiedy warto?

Nie w każdym przypadku można skorzystać z techniki PDR. Ma ona zastosowanie jedynie w sytuacjach, gdy nie doszło do uszkodzenia struktury lakieru. Wówczas nie będzie potrzeby lakierowania, wystarczające będzie wyciągnięcie wgniecenia.

Najczęściej w metody PDR korzysta się wówczas, gdy na aucie powstało sporo niewielkich rozmiarów wgnieceń. Mowa tu o sytuacji, kiedy auto przeszło gradobicie. Wówczas szybko i precyzyjnie można te wgniotki usunąć bez konieczności decydowania się na tradycyjną metodę, która jest czasochłonna i kosztowna. W ten sposób można też pozbyć się drobnych wgnieceń, które powstały np. podczas wyjeżdżania z parkingu. Najważniejsze, by lakier pozostał nienaruszony.

Zalety wyciągania blachy bez lakierowania

Wyciąganie blachy bez lakierowania to głównie same zalety. Przede wszystkim taka naprawa nie ma wpływu na wartość samochodu, nie obniża jej jak każde lakierowanie. Oryginalny lakier jest nienaruszony, sprzedając więc auto, nie straci ono na wartości. Po profesjonalnej naprawie techniką PDR nie będą widoczne właściwie żadne ślady po gradzie czy kolizji, nie odbije się więc to na estetyce auta.

Na korzyść jest również szybkość naprawy. Decydując się na metodę tradycyjną, czasem trzeba zostawią samochód na kilka dni w warsztacie. Usuwanie wgnieceń bez lakierowania trwa krótko, uzależnione jest od ilości i stopnia wgniecenia. Niektóre warsztaty umożliwiają nawet przeprowadzenie takiej usługi u klienta.

Zaletą jest także oszczędność. Technika ta jest tańsza niż tradycyjna naprawa blacharsko-lakiernicza. Co ważne, metoda ta jest uznawana przez towarzystwa ubezpieczeniowe, a więc przy usuwaniu wgnieceń po gradobiciu można liczyć na zwrot z polisy AC.

płatek śniegu

Co zrobić, by klimatyzacja dobrze funkcjonowała? Przede wszystkim warto regularnie odwiedzać serwis i nie pozwalać, by zabrakło czynnika chłodzącego.

Read More

Jakie filtry potrzebujesz do samochodu?

filtry samochodowe

Komfort użytkowania pojazdu jest w dużej mierze uzależniony od tego w jaki sposób dbasz o elementy jego konstrukcji. Czasem zapominasz jak istotną rolę odgrywają w aucie filtry samochodowe, nie wiesz, że zapewniają bezawaryjną jazdę. Jakich filtrów potrzebujesz do samochodu?

Read More