Ogrzewanie postojowe można zainstalować w zasadzie w większości pojazdów, również w tych przeznaczonych do zadań specjalnych – począwszy od samochodów dostawczych, skończywszy na karetkach pogotowia.

Ogrzewanie postojowe to wygoda dla kierowców i pasażerów w warunkach zmiennych temperatur. W celu zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa podczas pracy stosuje się ogrzewanie powietrzne i wodne. Można je zastosować zarówno w kabinie kierowcy, jak i w przestrzeni ładunkowej. Montuje się je w pojazdach rolniczych różnych marek (Renault, Ursus, Lamborghini), w pojazdach przeznaczonych do użytku w budownictwie (Volvo, Bobcat), jak i w pojazdach przeznaczonych do przewozu osób m.in: Mercedes, Nissan, Ford, Volkswagen.

Ideą ogrzewania postojowego jest zapewnienie idealnych warunków cieplnych w przypadku bardzo niskich temperatur sięgających nawet -30°C. Dzięki zastosowaniu wielostopniowej regulacji temperatury można ją dopasować do zaistniałych potrzeb użytkowników. Dzięki nowoczesnym systemom sterowania – poprzez zegary lub telefony komórkowe – można ustawić dokładny czas uruchomienia urządzenia. W wyniku pracy urządzenia dochodzi do cyrkulacji powietrza, która pełni funkcję niezależnego wentylatora – przydatnego do rozmrażania szyb.

W samochodach użytkowych stosuje się ogrzewanie powietrzne lub wodne. Te drugie są integralną częścią układu chłodzenia – pobierając medium ze zbiornika pojazdu najpierw ogrzewając silnik, następnie wnętrze pojazdu. Z kolei ogrzewanie powietrzne działa zupełnie niezależnie. Zastosowanie się do zaleceń specjalistów pozwoli na dopasowanie odpowiedniego ogrzewania postojowego w każdym modelu samochodu.

Niejeden właściciel auta zastanawia się nad zainstalowaniem niezależnego ogrzewania postojowego z uwagi na niezwykłą praktyczność tego urządzenia. Jednak wielu kierowców, stojąc przed trudnym wyborem, zadaje sobie pytanie – jakie urządzenie wybrać i jak je dostosować do moich potrzeb?

Problem zostaje rozwiązany w momencie, gdy oczywistością stanie się zasada działania ogrzewania wodnego i powietrznego. To drugie jest coraz bardziej popularne przede wszystkim ze względu na stosunkowo niskie koszty montażu, nieduży pobór energii, oscylujący w granicach 2 kW, oraz wysoka wydajność urządzenia. W porównaniu z ogrzewaniem wodnym efekt utrzymania ciepła w kabinie jest podobny, jednak w tym przypadku silnik musi walczyć z mrozem, co w konsekwencji może odbić się na jego trwałości. Jest to szczególnie istotne podczas rozruchu silnika przy stosunkowo niskich temperaturach, bowiem ogrzewanie powietrzne nie nagrzewa jednocześnie silnika i kabiny. Specjaliści zalecają montowanie tego typu urządzeń w samochodach dostawczych, takich marek jak: Mercedes, Renault, Peugeot, Ford lub w pojazdach do zadań specjalnych czy Camperach.

Z kolei system niezależnego ogrzewania wodnego jest montowany w niewielkim obiegu cieczy chłodzącej. Urządzenie to jest wyposażone we własną pompę paliwa i cieczy chłodzącej, dzięki czemu zasysa medium z silnika i spala je w specjalnie przeznaczonej do tego celu komorze. Powstałe w tym procesie ciepło podgrzewa ciecz chłodzącą, która krąży w małym obiegu i ogrzewa jednocześnie silnik a także, poprzez włączenie nawiewów, wnętrze auta. W tym procesie pobór energii waha się w granicach 8-9 kW, przez co staje się mniej ekonomiczny od ogrzewania powietrznego. System ten najczęściej jest stosowany w samochodach osobowych różnego typu, np. Van, SUV, Hatchback, Sedan (Volkswagen, Nissan, Dacia).

Systemy te wymagają regularnych przeglądów technicznych. Tylko wtedy będziemy mieć gwarancję, że wybrane przez nas urządzenia będą działały zgodnie z obietnicami producentów.

Niezależne ogrzewanie zawsze bywa niezwykle pomocne, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych. W pojazdach dostawczych i użytkowych można zastosować ogrzewanie wodne i powietrzne, które posiada szereg zalet.

Niejeden zawodowy kierowca jeżdżący samochodami dostawczymi (np. Volvo, Mercedes) ceni sobie wygodę i komfort, ponieważ niemal codziennie spędza wiele godzin właśnie w aucie. Z kolei pracodawca natomiast przyzna, że dobre warunki pracy wpływają na wydajność pracownika. Aby więc zapewnić sobie i swoim podwładnym trochę komfortu można skorzystać z ogrzewania postojowego, które niewątpliwie ma wiele zalet.

  • Gwarantuje optymalną temperaturę dla kierowcy jak i pasażerów. Ogrzewanie postojowe funkcjonuje niezależnie od pracy silnika. Można je zamontować w pojazdach specjalistycznych, takich jak żuraw samojezdny, pojazdy wykorzystywane w rolnictwie i leśnictwie. Odpowiednie dostosowanie urządzenia do pojazdu zmaksymalizuje komfortu w kabinie kierowcy i ewentualnie w przestrzeni przeznaczonej do przewozu pasażerów lub towarów.
  • Zapewnia bezpieczeństwo kierowcom – dzięki funkcjom sterowniczym pozwalającym na ustawienie temperatury wewnątrz pojazdu znikają problemy związane z zamarzniętymi szybami lub brakiem widoczności, które często utrudniają wykonywanie codziennych obowiązków.
  • Rozruch podgrzanego silnika wpływa pozytywnie na jego żywotność. Optymalna temperatura silnika – szczególnie podczas zmiennej temperatury – zmniejsza awaryjność pojazdu.
  • Użytkownicy ogrzewania postojowego dbają o środowisko dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa oraz niższej emisji spalin i substancji szkodliwych.
  • Niezależnie od zamontowanego ogrzewania – wodnego czy powietrznego – istnieje możliwość komfortowego sterowania ogrzewaniem w samochodzie. W nowoczesnych systemach ogrzewanie postojowe można obsługiwać zamontowanym w pojeździe urządzeniem za pomocą aplikacji w telefonach komórkowych. Zasięg jest naprawdę spory – ogrzewanie można uruchomić przebywając w innym miejscu.

 

Być może prowadzisz firmę, a Twoi pracownicy spędzają całe dnie w samochodzie, być może jesteś zawodowym kierowcą lub właścicielem samochodu osobowego i zastanawiasz się nad tym, jak zwiększyć komfort jazdy i zmniejszyć zachorowalność w zimie. Odpowiedzią na Twoje potrzeby będzie wodne ogrzewania postojowe.

Ogrzewania wodne mają kilka zalet – podgrzewają kabinę a także silnik w przypadku samochodów dostawczych (np. Renault, Toyota), jak i samochodów osobowych. Nowe generacje ogrzewań postojowych charakteryzują się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa oraz niską emisją spalin. Rozgrzany silnik to błogosławieństwo dla samochodu, bowiem jego rozruch ciepłego silnika jest zdecydowanie bardziej ekonomiczny niż w przypadku silnika w zimnym samochodzie.

Zasada działania jest bardzo prosta. Ogrzewanie postojowe montuje się w komorze silnika, jest ono zintegrowane z układem chłodniczym w pojeździe. Powstała energia cieplna jest odbierana przez wymiennik ciepła w wyniku czego ogrzane powietrze zostaje przetransportowane kanałami powietrznymi do wnętrza auta.

Zarówno montaż, jak i późniejsza obsługa są bardzo proste. Czas trwania instalacji ogrzewania jest krótki, bowiem w przypadku braku komplikacji można je zamontować w przeciągu kilku godzin. Sama obsługa urządzenia jest bardzo intuicyjna i prosta. Czołowi producenci niezależnego ogrzewania wodnego, tacy jak: Webasto, Eberspächer lub Truma dokładają wszelkich starań, aby dostosować urządzenia do potrzeb użytkowników pod względem funkcjonalności i obsługi.

Pomimo że trzeba liczyć się z niemałym wydatkiem to wiele osób jednogłośnie powie, że warto zainwestować w niezależne wodne ogrzewanie postojowe przede wszystkim ze względu na komfort jazdy i ochronę silnika, którego częste używanie, w przypadku zawodowych kierowców, może powodować nadmierną eksploatację i tym samym niższą jego żywotność. W konsekwencji koszty naprawy ulegałyby zwiększeniu.

Brak komfortu jazdy powoduje obniżenie wydajności kierowcy nawet o 60%, zaś wysoka zachorowalność może mieć negatywne skutki w pracy – zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. W związku z dużym zapotrzebowaniem coraz więcej kierowców decyduje się na montaż niezależnego wodnego ogrzewania w swoim samochodzie.