narzędzia w warsztacie

W warsztacie samochodowym nie może zabraknąć sprzętu służącego do łączeń. Jakie narzędzia zagwarantują profesjonalne techniki łączenia w Twoim garażu?

Read More

płatek śniegu

Co zrobić, by klimatyzacja dobrze funkcjonowała? Przede wszystkim warto regularnie odwiedzać serwis i nie pozwalać, by zabrakło czynnika chłodzącego.

Read More

Jakie filtry potrzebujesz do samochodu?

filtry samochodowe

Komfort użytkowania pojazdu jest w dużej mierze uzależniony od tego w jaki sposób dbasz o elementy jego konstrukcji. Czasem zapominasz jak istotną rolę odgrywają w aucie filtry samochodowe, nie wiesz, że zapewniają bezawaryjną jazdę. Jakich filtrów potrzebujesz do samochodu?

Read More

Ogrzewanie postojowe można zainstalować w zasadzie w większości pojazdów, również w tych przeznaczonych do zadań specjalnych – począwszy od samochodów dostawczych, skończywszy na karetkach pogotowia.

Ogrzewanie postojowe to wygoda dla kierowców i pasażerów w warunkach zmiennych temperatur. W celu zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa podczas pracy stosuje się ogrzewanie powietrzne i wodne. Można je zastosować zarówno w kabinie kierowcy, jak i w przestrzeni ładunkowej. Montuje się je w pojazdach rolniczych różnych marek (Renault, Ursus, Lamborghini), w pojazdach przeznaczonych do użytku w budownictwie (Volvo, Bobcat), jak i w pojazdach przeznaczonych do przewozu osób m.in: Mercedes, Nissan, Ford, Volkswagen.

Ideą ogrzewania postojowego jest zapewnienie idealnych warunków cieplnych w przypadku bardzo niskich temperatur sięgających nawet -30°C. Dzięki zastosowaniu wielostopniowej regulacji temperatury można ją dopasować do zaistniałych potrzeb użytkowników. Dzięki nowoczesnym systemom sterowania – poprzez zegary lub telefony komórkowe – można ustawić dokładny czas uruchomienia urządzenia. W wyniku pracy urządzenia dochodzi do cyrkulacji powietrza, która pełni funkcję niezależnego wentylatora – przydatnego do rozmrażania szyb.

W samochodach użytkowych stosuje się ogrzewanie powietrzne lub wodne. Te drugie są integralną częścią układu chłodzenia – pobierając medium ze zbiornika pojazdu najpierw ogrzewając silnik, następnie wnętrze pojazdu. Z kolei ogrzewanie powietrzne działa zupełnie niezależnie. Zastosowanie się do zaleceń specjalistów pozwoli na dopasowanie odpowiedniego ogrzewania postojowego w każdym modelu samochodu.

Choć dziś jest standardem praktycznie w każdym samochodzie to jednak budzi wątpliwości osób oszczędnych, bowiem rzeczą oczywistą jest, że klimatyzacja wpływa na większe spalanie. Powstaje więc pytanie: ile paliwa w rzeczywistości zużywa klimatyzacja? Oto kilka faktów.

Moc klimatyzacji jest pobierana przez sprężarkę w wyniku czego zużycie paliwa – jak się szacuje – wzrasta statystycznie od 0,5 do 1 litra na 100 km. Jak się więc okazuje jest to częściowe zużycie, bowiem na całkowity wpływ poboru paliwa wpływają czynniki, takie jak: temperatura zewnętrzna, stan techniczny samochodu oraz jego użytkowanie.

Pierwszym czynnikiem podnoszącym zużycie paliwa jest chłodzenie. Jeśli temperatura wewnątrz samochodu spadnie o kilkanaście stopni to silnik zostaje znacznie obciążony, co w konsekwencji prowadzi do wyższego spalania. Aby zapobiec temu zjawisku należy najpierw przewietrzyć pojazd, nie powinniśmy natomiast od razu ochładzać bardzo gorącego powietrza w kabinie samochodu. Nieco inaczej sytuacja wygląda w nowszych samochodach typu Mazda 2.0 DISI, Volkswagen Passat czy Citroen C3.

Automatyczne układy chłodnicze w nowoczesnych samochodach są bardziej ekonomiczne, ponieważ wyposażony w różne czujniki samosterujący komputer reguluje działanie klimatyzacji dostosowując ją do temperatury, minimalizując przy tym zużycie paliwa potrzebnego do ochłodzenia wnętrza pojazdu. Wyliczono, że jadąc samochodem wyposażonym w klimatyzację automatyczną spalanie wynosi 0,25 litra. W przypadku klimatyzacji manualnych lub półautomatycznych wartości te wzrastają. Poziom zużycia paliwa – zarówno w klimatyzacji automatycznej, jak i manualnej – radykalnie wzrasta, jeśli kierowca zaniedbuje regularne serwisowanie układu klimatyzacji.