Zalety i wady ogrzewania postojowego
Zainwestować w ogrzewanie postojowe czy nie? To pytanie rodzi się w głowie każdego potencjalnego nabywcy. Oczywiście odpowiedź nie jest jednoznaczna, jednak – aby ułatwić sobie zadanie – należy poznać wady i zalety ogrzewania postojowego.
Niektóre pojazdy (np. Škoda Octavia) posiadają fabrycznie wmontowane systemy niezależnego ogrzewania postojowego. Jednak takie wyposażenie zazwyczaj jest opcją do wyboru podczas zakupu samochodu lub jest montowane na potrzeby kierowców ceniących sobie komfort jazdy. Niezależnie czy to są pojazdy osobowe (np. Nissan Micra), czy dostawcze (np. Ford Transit), zamontowane ogrzewanie postojowe ma więcej zalet niż wad. Dotyczy się to zarówno urządzeń wodnego ogrzewania postojowego, jak i powietrznego czołowych producentów tych urządzeń
Wśród zalet ogrzewania postojowego wymienia się niewątpliwy komfort w użytkowaniu. Dzięki temu udogodnieniu unika się skrobania szyb, i co ważne można również ogrzać wnętrze pojazdu zanim zostanie uruchomiony silnik. Uzyskana w środku optymalna temperatura sprawi, że rozruch silnika jest mniej inwazyjny. Ogrzewanie postojowe sprawia, że zużycie paliwa zostaje zmniejszone z powodu już ogrzanego silnika, a emisja spalin zostaje zredukowana o 60%.
Oczywiście każdy produkt, również i ten, posiada wady. Jedną z najczęściej wymienianych jest cena montażu. Jeśli kierowca zdecyduje się na zainstalowanie niezależnego ogrzewania samochodowego wówczas będzie musiał się liczyć z wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych. Naturalnie, cena w dużej mierze zależy od marki samochodu, jak i wybranego typu urządzenia. Produkty renomowanych firm specjalizujących się w produkowaniu takich urządzeń, takich jak Eberspächer czy Webasto są droższe od tańszych zamienników.