Serwisujesz klimatyzację – zwróć uwagę na szczegóły
Klimatyzacja w samochodzie to dziś standard. Większość kierowców nie wyobraża już sobie jazdy bez tego udogodnienia, jednak wraz ze wzrostem popularności potęguje się również ilość mitów i pseudospecjalistów, czego efektem są błędy podczas serwisowania pojazdów. Aby uniknąć rozczarowania należy poznać kilka faktów.
Standardowa procedura serwisowania klimatyzacji obejmuje wymianę filtra, uzupełnienie czynnika chłodzącego i oczyszczenie klimatyzacji. Filtr w kabinie powinien zostać wymieniony po uprzednim starannym oczyszczeniu kanałów powietrznych, kontroli ich drożności i odgrzybieniu układu przeznaczonym do tego środkiem chemicznym. Wykonanie tych czynności samemu może skutkować przedostawaniem się do wnętrza pojazdu szkodliwych dla zdrowia mikroorganizmów.
Na wpływ prawidłowo działającego kompresora ma czas wytwarzania próżni powodującej usunięcie zbędnego czynnika chłodzącego i wilgoci. Odpowiedni czas wytwarzania podciśnienia w przypadku dwóch gniazd serwisowych np. w niektórych modelach Volvo wynosi 20 minut, zaś w samochodach posiadających jedno gniazdo – tak jak niektóre Volkswageny – będzie to 30-40 minut. Samochody wyposażone w jedno gniazdo powinny być uruchamiane po 10-15 minutach, wówczas nie ma zagrożenia awarią kompresora. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie czynnika chłodzącego.
Ważne jest, aby ilość czynnika chłodzącego była uzupełniona zgodnie z zaleceniem producenta. Wszelkie informacje można znaleźć na naklejce umieszczonej na silniku lub w dokumentacji producenta pojazdu. Prawidłowa ilość medium znacząco wpłynie na żywotność układu klimatyzacyjnego w samochodzie.
Wybór serwisu klimatyzacji nie powinien być przypadkowy. Jeśli znajdziemy odpowiednich fachowców to zarówno właściciele firm, jak i prywatni użytkownicy, unikną generowania niepotrzebnych kosztów.