Ogrzewanie postojowe wodne VS powietrzne
Niejeden właściciel auta zastanawia się nad zainstalowaniem niezależnego ogrzewania postojowego z uwagi na niezwykłą praktyczność tego urządzenia. Jednak wielu kierowców, stojąc przed trudnym wyborem, zadaje sobie pytanie – jakie urządzenie wybrać i jak je dostosować do moich potrzeb?
Problem zostaje rozwiązany w momencie, gdy oczywistością stanie się zasada działania ogrzewania wodnego i powietrznego. To drugie jest coraz bardziej popularne przede wszystkim ze względu na stosunkowo niskie koszty montażu, nieduży pobór energii, oscylujący w granicach 2 kW, oraz wysoka wydajność urządzenia. W porównaniu z ogrzewaniem wodnym efekt utrzymania ciepła w kabinie jest podobny, jednak w tym przypadku silnik musi walczyć z mrozem, co w konsekwencji może odbić się na jego trwałości. Jest to szczególnie istotne podczas rozruchu silnika przy stosunkowo niskich temperaturach, bowiem ogrzewanie powietrzne nie nagrzewa jednocześnie silnika i kabiny. Specjaliści zalecają montowanie tego typu urządzeń w samochodach dostawczych, takich marek jak: Mercedes, Renault, Peugeot, Ford lub w pojazdach do zadań specjalnych czy Camperach.
Z kolei system niezależnego ogrzewania wodnego jest montowany w niewielkim obiegu cieczy chłodzącej. Urządzenie to jest wyposażone we własną pompę paliwa i cieczy chłodzącej, dzięki czemu zasysa medium z silnika i spala je w specjalnie przeznaczonej do tego celu komorze. Powstałe w tym procesie ciepło podgrzewa ciecz chłodzącą, która krąży w małym obiegu i ogrzewa jednocześnie silnik a także, poprzez włączenie nawiewów, wnętrze auta. W tym procesie pobór energii waha się w granicach 8-9 kW, przez co staje się mniej ekonomiczny od ogrzewania powietrznego. System ten najczęściej jest stosowany w samochodach osobowych różnego typu, np. Van, SUV, Hatchback, Sedan (Volkswagen, Nissan, Dacia).
Systemy te wymagają regularnych przeglądów technicznych. Tylko wtedy będziemy mieć gwarancję, że wybrane przez nas urządzenia będą działały zgodnie z obietnicami producentów.