Dlaczego warto serwisować klimatyzację regularnie
Wielu właścicieli samochodów zastanawia się nad tym jak często serwisować klimatyzację.
Układ, w sposób naturalny, traci w ciągu roku ok. 10% czynnika chłodzącego. Z powodu nie wymienianych filtrów gromadzi się coraz większa ilość bakterii i grzybów szkodliwych dla człowieka. Nie wolno więc zaniedbać serwisowania – ostrzegają technicy.
Zdania są podzielone pod względem częstotliwości serwisowania klimatyzacji. Jedni uważają, że powinna być sprawdzana raz w roku, zaś inni uważają, że co dwa lata. Niezależnie od tego kto ma rację warto sobie uświadomić zmiany zachodzące w systemie klimatyzacji, bowiem są nieuniknione i powstają one w wyniku zmiennych temperatur. W konsekwencji skuteczność chłodzenia spada.
Układ chłodniczy
W niektórych przypadkach już po roku można zauważyć znaczny spadek skuteczności układu klimatyzacyjnego. Wykonywana w warsztacie samochodowym standardowa procedura polega na zmierzeniu skuteczności chłodzenia przy użyciu elektronicznego termometru. Podłączenie do manometrów pozwala ustalić przyczynę zbyt małej ilości czynnika chłodzącego w układzie. Sytuacja zmienia się jednak, gdy po dwóch latach użytkowania w układzie chłodzącym nie ma wcale czynnika chłodzącego. Do wykrycia powstałych nieszczelności w układzie stosuje się elektroniczny detektor czynnika. Niestety może wiązać się to z koniecznością napełnienia układu nowym czynnikiem, następnie opróżnieniem go. Jeśli nieszczelność zostanie wykryta należy ponownie napełnić układ. Takie działanie podnosi koszt serwisu.
Wymiana filtra
W wyniku powstałych rozszczelnień konieczna jest wymiana filtra umieszczonego w układzie chłodzącym. Jego wydajność radykalnie spada już po kilku dniach kontaktu z powietrzem. Dzieje się tak, dlatego że higroskopijny materiał w filtrze nie uwalnia raz pochłoniętej wilgoci, która – nie od dziś wiadomo – ma zły wpływ na trwałość elementów w układzie klimatyzacyjnym. W związku z tym zaleca się wymianę filtra przynajmniej co dwa lata i niezależnie od tego w jakim stanie jest cały układ chłodniczy – radzą specjaliści z branży. Oczywiście wiąże się to z wyższą ceną serwisowania, jednak w przypadku awarii, spowodowanej nie wymienianym filtrem, cena radykalnie wzrośnie.