Choć dziś jest standardem praktycznie w każdym samochodzie to jednak budzi wątpliwości osób oszczędnych, bowiem rzeczą oczywistą jest, że klimatyzacja wpływa na większe spalanie. Powstaje więc pytanie: ile paliwa w rzeczywistości zużywa klimatyzacja? Oto kilka faktów.

Moc klimatyzacji jest pobierana przez sprężarkę w wyniku czego zużycie paliwa – jak się szacuje – wzrasta statystycznie od 0,5 do 1 litra na 100 km. Jak się więc okazuje jest to częściowe zużycie, bowiem na całkowity wpływ poboru paliwa wpływają czynniki, takie jak: temperatura zewnętrzna, stan techniczny samochodu oraz jego użytkowanie.

Pierwszym czynnikiem podnoszącym zużycie paliwa jest chłodzenie. Jeśli temperatura wewnątrz samochodu spadnie o kilkanaście stopni to silnik zostaje znacznie obciążony, co w konsekwencji prowadzi do wyższego spalania. Aby zapobiec temu zjawisku należy najpierw przewietrzyć pojazd, nie powinniśmy natomiast od razu ochładzać bardzo gorącego powietrza w kabinie samochodu. Nieco inaczej sytuacja wygląda w nowszych samochodach typu Mazda 2.0 DISI, Volkswagen Passat czy Citroen C3.

Automatyczne układy chłodnicze w nowoczesnych samochodach są bardziej ekonomiczne, ponieważ wyposażony w różne czujniki samosterujący komputer reguluje działanie klimatyzacji dostosowując ją do temperatury, minimalizując przy tym zużycie paliwa potrzebnego do ochłodzenia wnętrza pojazdu. Wyliczono, że jadąc samochodem wyposażonym w klimatyzację automatyczną spalanie wynosi 0,25 litra. W przypadku klimatyzacji manualnych lub półautomatycznych wartości te wzrastają. Poziom zużycia paliwa – zarówno w klimatyzacji automatycznej, jak i manualnej – radykalnie wzrasta, jeśli kierowca zaniedbuje regularne serwisowanie układu klimatyzacji.

Klimatyzacja w samochodzie to dziś standard. Większość kierowców nie wyobraża już sobie jazdy bez tego udogodnienia, jednak wraz ze wzrostem popularności potęguje się również ilość mitów i pseudospecjalistów, czego efektem są błędy podczas serwisowania pojazdów. Aby uniknąć rozczarowania należy poznać kilka faktów.

Standardowa procedura serwisowania klimatyzacji obejmuje wymianę filtra, uzupełnienie czynnika chłodzącego i oczyszczenie klimatyzacji. Filtr w kabinie powinien zostać wymieniony po uprzednim starannym oczyszczeniu kanałów powietrznych, kontroli ich drożności i odgrzybieniu układu przeznaczonym do tego środkiem chemicznym. Wykonanie tych czynności samemu może skutkować przedostawaniem się do wnętrza pojazdu szkodliwych dla zdrowia mikroorganizmów.

Na wpływ prawidłowo działającego kompresora ma czas wytwarzania próżni powodującej usunięcie zbędnego czynnika chłodzącego i wilgoci. Odpowiedni czas wytwarzania podciśnienia w przypadku dwóch gniazd serwisowych np. w niektórych modelach Volvo wynosi 20 minut, zaś w samochodach posiadających jedno gniazdo – tak jak niektóre Volkswageny – będzie to 30-40 minut. Samochody wyposażone w jedno gniazdo powinny być uruchamiane po 10-15 minutach, wówczas nie ma zagrożenia awarią kompresora. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Ważne jest, aby ilość czynnika chłodzącego była uzupełniona zgodnie z zaleceniem producenta. Wszelkie informacje można znaleźć na naklejce umieszczonej na silniku lub w dokumentacji producenta pojazdu. Prawidłowa ilość medium znacząco wpłynie na żywotność układu klimatyzacyjnego w samochodzie.

Wybór serwisu klimatyzacji nie powinien być przypadkowy. Jeśli znajdziemy odpowiednich fachowców to zarówno właściciele firm, jak i prywatni użytkownicy, unikną generowania niepotrzebnych kosztów.

Niezależnie od tego czy jesteś właścicielem najnowszego mercedesa typu C, czy starego garbusa − warto wiedzieć jak dbać o klimatyzację. Taka wiedza przyda się niejednemu kierowcy.

Niegdyś była luksusem dla nielicznych, dziś to standard. Klienci na własnej skórze przekonali się o jej zaletach, ale i o wadach, bowiem nieprawidłowo użytkowana klimatyzacja może prowadzić nawet do poważnych chorób. Dlatego to tak ważne, aby o nią prawidłowo dbać.

Odgrzybianie – Profesjonalne czyszczenie klimatyzacji powinno uwzględniać odgrzybianie przewodów i parownika. Podczas zabiegu oczyszczania do układu chłodzącego, poprzez wloty powietrza i rurkę odprowadzającą parę z parownika, wpuszcza się preparat dezynfekujący.

Filtr – Filtr kabinowy, zwany przeciwpyłowym, jest nieodzownym elementem wyposażenia każdego samochodu posiadającego klimatyzację. Jest on odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza z zewnątrz, przez co zmniejsza ryzyko powstawania alergii. Mimo że nie ma wpływu na funkcjonowanie silnika samochodu to niewymieniany może powodować przedostawanie się nieprzyjemnych zapachów do wnętrza pojazdu.

a…kiedy do serwisu?

Parujące szyby i nieprzyjemny zapach wydobywający się z klimatyzacji − to znak, że najwyższy czas udać się do serwisu. Przyczyną takiego stanu rzeczy są zmiany temperatur, które z kolei wywołują drgania i powodują naturalnie pojawiające się nieszczelności. W konsekwencji czynnika chłodzącego ubywa a skuteczność chłodzenia spada z roku na rok. Co najważniejsze z procederu oczyszczania klimatyzacji może odbić się negatywnie na zdrowiu.

Koszt przeglądu klimatyzacji waha się w granicach od 100 do 500 złotych. Najczęściej cena jest zależna od marki i rocznika posiadanego samochodu. W niektórych przypadkach naprawa układu klimatyzacyjnego wymaga zastosowania kilku specjalistycznych narzędzi.

Wielu właścicieli samochodów zastanawia się nad tym jak często serwisować klimatyzację.
Układ, w sposób naturalny, traci w ciągu roku ok. 10% czynnika chłodzącego. Z powodu nie wymienianych filtrów gromadzi się coraz większa ilość bakterii i grzybów szkodliwych dla człowieka. Nie wolno więc zaniedbać serwisowania – ostrzegają technicy.

Zdania są podzielone pod względem częstotliwości serwisowania klimatyzacji. Jedni uważają, że powinna być sprawdzana raz w roku, zaś inni uważają, że co dwa lata. Niezależnie od tego kto ma rację warto sobie uświadomić zmiany zachodzące w systemie klimatyzacji, bowiem są nieuniknione i powstają one w wyniku zmiennych temperatur. W konsekwencji skuteczność chłodzenia spada.

Układ chłodniczy

W niektórych przypadkach już po roku można zauważyć znaczny spadek skuteczności układu klimatyzacyjnego. Wykonywana w warsztacie samochodowym standardowa procedura polega na zmierzeniu skuteczności chłodzenia przy użyciu elektronicznego termometru. Podłączenie do manometrów pozwala ustalić przyczynę zbyt małej ilości czynnika chłodzącego w układzie. Sytuacja zmienia się jednak, gdy po dwóch latach użytkowania w układzie chłodzącym nie ma wcale czynnika chłodzącego. Do wykrycia powstałych nieszczelności w układzie stosuje się elektroniczny detektor czynnika. Niestety może wiązać się to z koniecznością napełnienia układu nowym czynnikiem, następnie opróżnieniem go. Jeśli nieszczelność zostanie wykryta należy ponownie napełnić układ. Takie działanie podnosi koszt serwisu.

Wymiana filtra

W wyniku powstałych rozszczelnień konieczna jest wymiana filtra umieszczonego w układzie chłodzącym. Jego wydajność radykalnie spada już po kilku dniach kontaktu z powietrzem. Dzieje się tak, dlatego że higroskopijny materiał w filtrze nie uwalnia raz pochłoniętej wilgoci, która – nie od dziś wiadomo – ma zły wpływ na trwałość elementów w układzie klimatyzacyjnym. W związku z tym zaleca się wymianę filtra przynajmniej co dwa lata i niezależnie od tego w jakim stanie jest cały układ chłodniczy – radzą specjaliści z branży. Oczywiście wiąże się to z wyższą ceną serwisowania, jednak w przypadku awarii, spowodowanej nie wymienianym filtrem, cena radykalnie wzrośnie.

jak dbać klimatyzacja samochodowa

Jeśli jesteś właścicielem bądź właścicielką samochodu to zapewne zastanawiasz się w jaki sposób dbać o klimatyzację, aby działała sprawnie i nie wyrządziła szkody zarówno Tobie, jak i Twojemu pojazdowi.

Oto siedem praktycznych porad dla użytkowników samochodów osobowych, dostawczych i użytkowych. Zastosowanie się do poniższych punktów spowoduje, że podróż samochodem będzie wygodna, bezpieczna oraz zdrowa.

  • Niezależnie od tego czy masz klimatyzację automatyczną i dwustrefową, czy manualną, to temperatura wewnątrz pojazdu, w przypadku upalnej pogody, nie powinna być niższa niż 25°C. Zaleca się, aby różnica pomiędzy temperaturą na zewnątrz a temperaturą wewnątrz auta wynosiła 10 stopni. Jeśli o to nie zadbamy to możemy w ten sposób osłabić system odpornościowy, a to prowadzi do przeziębień.
  • Stopniowo zmniejszaj temperaturę we wnętrzu pojazdu. Takie działanie przyzwyczaja organizm do zmiany, nie powodując szoku termicznego.
  • Nawiew powinien być ustawiony na szybę, nie na ciało.
  • Aby klimatyzacja działała prawidłowo należy – zgodnie z zaleceniami producentów – pozamykać wszystkie szyby podczas działania nawiewu.
  • Kilka minut przed wyjściem z samochodu należy wyłączyć klimatyzację. Organizm nie dozna szoku termicznego, ponieważ w sposób naturalny przystosuje się do zmiany temperatury. Ma to szczególne znaczenie podczas upałów.
  • Zaleca się, aby korzystać z klimatyzacji również jesienią i zimą – zapobiega to rozszczelnieniu się osi sprężarki i może zmniejszyć koszty ewentualnej naprawy.
  • Raz w roku zadbaj o szczegółowy przegląd w najbliższym serwisie klimatyzacji. Regularne i fachowe działania, tj. odgrzybianie, wymiana filtrów, sprawdzenie ilości czynnika chłodzącego, zapobiegną w przyszłości wszelkim awariom.