Klimatyzacja

Klimatyzacja jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie, który wpływa na komfort podróżowania. Nic więc dziwnego, że nawet Ci kierowcy, którym niespieszno do napraw wszelakiego rodzaju, serwis auto klimy regularnie odwiedzają. A na czym polega taki przegląd oraz ile kosztuje? Sprawdzamy.

Co obejmuje serwis auto klimy?

Powody, dla których kierowcy wybierają się na przegląd klimatyzacji, są głównie dwa: skończył się czynnik, który odpowiada za chłodzenie lub z nawiewów wydobywa się nieprzyjemny zapach. W obu przypadkach konieczny jest kompleksowy serwis. Na czym polega?

Serwis klimatyzacji obejmuje np.: czyszczenie, odgrzybianie, napełnianie (http://top-autoserwis.pl), a wykonanie kompleksowej usługi zwykle nie trwa dłużej niż godzinę. Zaraz omówimy, na czym polega każda z czynności podejmowana w ramach przeglądu, wcześniej jednak chcielibyśmy zaznaczyć, kiedy warto się na niego udać. I tu sprawa jest bardzo prosta: na początku wiosny. Wtedy temperatury są przyjemne, a słaba wydajność klimatyzacji jeszcze aż tak bardzo nie doskwiera, natomiast… w warsztatach nie ma dużych kolejek. Latem, cóż, bywa gorzej – nie brak kierowców, którzy czekają na ostatnią chwilę. A potem czekać mogą długo, bo nawet tydzień czy więcej. W końcu takie jest zapotrzebowanie i każdy chce „już, teraz, natychmiast”. Bo jak tu jeździć bez klimatyzacji, gdy na dworze jest 30 stopni? No właśnie – nie da się.

Zanim serwisant przystąpi do napełniania układu czynnikiem, sprawdza jego szczelność. Najpierw odsysane są stare resztki czynnika, po czym w układzie wytwarza się próżnię. Jeśli uda się ją utrzymać przez określony czas, oznacza to, że układ jest szczelny i można go ponownie napełnić. Nie można pominąć tego kroku, ponieważ w sytuacji, gdy z klimatyzacji „ucieka” czynnik, szybko przestaje działać.

Podczas uzupełniania czynnika, dodaje się też oleju do smarowania kompresora. To nie trwa długo, jest rutynową czynnością. Konieczne jest odgrzybianie oraz raz w roku – wymiana filtrów kabinowych. Odgrzybianie obecnie najczęściej robi się poprzez ozonowanie, które jest metodą bezpieczną dla zdrowia. Unikaj warsztatów, w których nadal stosuje się chemiczne środku do oczyszczania klimatyzacji.

To podstawowe czynności wykonywane w ramach serwisu klimatyzacji. Jeśli jednak wybrane elementy są już zniszczone lub układ jest nieszczelny, konieczna będzie dalsza diagnostyka oraz naprawa. Ale co trzeba zrobić i ile to kosztuje, dowiesz się już w warsztacie.

Ile kosztuje przegląd klimatyzacji w samochodzie?

To, ile będzie kosztować przegląd klimatyzacji, zależy w głównej mierze od ilości czynnika chłodzącego, który należy wprowadzić. Ceny są różne, zaczynają się od 100 zł, mogą sięgać do 300 zł, jeśli chcesz napełnić układ do pełna.

I tutaj mamy wskazówkę – wybierz się na przegląd jeszcze przed sezonem, wtedy wiele warsztatów oferuje promocyjne ceny, dzięki którym możesz oszczędzić nawet do 100 zł. Zima to dla nich „martwy sezon”, w ten sposób pozyskują klientów. Ty nie dość, że nic nie tracisz, to jeszcze oszczędzasz i nie czekasz w kolejkach.

Dla porządku jeszcze przypomnimy, że w ramach tej usługi zwykle wykonuje się sprawdzanie szczelności z odciąganiem wilgoci, pomiar efektywności chłodzenia, napełnianie oleju i uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Jak dbać o klimatyzację w aucie?

Podstawą dbania o klimatyzację w aucie jest regularne robienie przeglądów, odgrzybianie i wymiana filtra kabinowego – to już wiesz. Ale co jeszcze?

Na początek mamy ciekawostkę. Nawet zimą konieczne jest używanie klimatyzacji. I zdajemy sobie sprawę z tego, że może obniżanie temperatury nie jest tym, na co koniecznie masz ochotę w tych miesiącach, ale uwierz nam, trzeba. Dlaczego? Ponieważ czynnik zawiera środki smarujące i konserwujące układ, zbyt długa przerwa będzie więc mu szkodzić. Zatem zimą używaj klimatyzacji do odparowania szyb.

Natomiast latem, zanim ją włączysz, przewietrz przez chwilę samochód, aby wyrównać temperaturę (auto stojące na zewnątrz nagrzewa się, temperatura w nim jest wyższa, niż na dworze). A gdy już włączysz klimatyzację, zamknij okna. Dokładnie w tej kolejności. Prawda, że proste? To teraz zacznij wdrażać te porady w życie.

płatek śniegu

Co zrobić, by klimatyzacja dobrze funkcjonowała? Przede wszystkim warto regularnie odwiedzać serwis i nie pozwalać, by zabrakło czynnika chłodzącego.

Read More

Choć dziś jest standardem praktycznie w każdym samochodzie to jednak budzi wątpliwości osób oszczędnych, bowiem rzeczą oczywistą jest, że klimatyzacja wpływa na większe spalanie. Powstaje więc pytanie: ile paliwa w rzeczywistości zużywa klimatyzacja? Oto kilka faktów.

Moc klimatyzacji jest pobierana przez sprężarkę w wyniku czego zużycie paliwa – jak się szacuje – wzrasta statystycznie od 0,5 do 1 litra na 100 km. Jak się więc okazuje jest to częściowe zużycie, bowiem na całkowity wpływ poboru paliwa wpływają czynniki, takie jak: temperatura zewnętrzna, stan techniczny samochodu oraz jego użytkowanie.

Pierwszym czynnikiem podnoszącym zużycie paliwa jest chłodzenie. Jeśli temperatura wewnątrz samochodu spadnie o kilkanaście stopni to silnik zostaje znacznie obciążony, co w konsekwencji prowadzi do wyższego spalania. Aby zapobiec temu zjawisku należy najpierw przewietrzyć pojazd, nie powinniśmy natomiast od razu ochładzać bardzo gorącego powietrza w kabinie samochodu. Nieco inaczej sytuacja wygląda w nowszych samochodach typu Mazda 2.0 DISI, Volkswagen Passat czy Citroen C3.

Automatyczne układy chłodnicze w nowoczesnych samochodach są bardziej ekonomiczne, ponieważ wyposażony w różne czujniki samosterujący komputer reguluje działanie klimatyzacji dostosowując ją do temperatury, minimalizując przy tym zużycie paliwa potrzebnego do ochłodzenia wnętrza pojazdu. Wyliczono, że jadąc samochodem wyposażonym w klimatyzację automatyczną spalanie wynosi 0,25 litra. W przypadku klimatyzacji manualnych lub półautomatycznych wartości te wzrastają. Poziom zużycia paliwa – zarówno w klimatyzacji automatycznej, jak i manualnej – radykalnie wzrasta, jeśli kierowca zaniedbuje regularne serwisowanie układu klimatyzacji.

Klimatyzacja w samochodzie to dziś standard. Większość kierowców nie wyobraża już sobie jazdy bez tego udogodnienia, jednak wraz ze wzrostem popularności potęguje się również ilość mitów i pseudospecjalistów, czego efektem są błędy podczas serwisowania pojazdów. Aby uniknąć rozczarowania należy poznać kilka faktów.

Standardowa procedura serwisowania klimatyzacji obejmuje wymianę filtra, uzupełnienie czynnika chłodzącego i oczyszczenie klimatyzacji. Filtr w kabinie powinien zostać wymieniony po uprzednim starannym oczyszczeniu kanałów powietrznych, kontroli ich drożności i odgrzybieniu układu przeznaczonym do tego środkiem chemicznym. Wykonanie tych czynności samemu może skutkować przedostawaniem się do wnętrza pojazdu szkodliwych dla zdrowia mikroorganizmów.

Na wpływ prawidłowo działającego kompresora ma czas wytwarzania próżni powodującej usunięcie zbędnego czynnika chłodzącego i wilgoci. Odpowiedni czas wytwarzania podciśnienia w przypadku dwóch gniazd serwisowych np. w niektórych modelach Volvo wynosi 20 minut, zaś w samochodach posiadających jedno gniazdo – tak jak niektóre Volkswageny – będzie to 30-40 minut. Samochody wyposażone w jedno gniazdo powinny być uruchamiane po 10-15 minutach, wówczas nie ma zagrożenia awarią kompresora. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Ważne jest, aby ilość czynnika chłodzącego była uzupełniona zgodnie z zaleceniem producenta. Wszelkie informacje można znaleźć na naklejce umieszczonej na silniku lub w dokumentacji producenta pojazdu. Prawidłowa ilość medium znacząco wpłynie na żywotność układu klimatyzacyjnego w samochodzie.

Wybór serwisu klimatyzacji nie powinien być przypadkowy. Jeśli znajdziemy odpowiednich fachowców to zarówno właściciele firm, jak i prywatni użytkownicy, unikną generowania niepotrzebnych kosztów.

Niezależnie od tego czy jesteś właścicielem najnowszego mercedesa typu C, czy starego garbusa − warto wiedzieć jak dbać o klimatyzację. Taka wiedza przyda się niejednemu kierowcy.

Niegdyś była luksusem dla nielicznych, dziś to standard. Klienci na własnej skórze przekonali się o jej zaletach, ale i o wadach, bowiem nieprawidłowo użytkowana klimatyzacja może prowadzić nawet do poważnych chorób. Dlatego to tak ważne, aby o nią prawidłowo dbać.

Odgrzybianie – Profesjonalne czyszczenie klimatyzacji powinno uwzględniać odgrzybianie przewodów i parownika. Podczas zabiegu oczyszczania do układu chłodzącego, poprzez wloty powietrza i rurkę odprowadzającą parę z parownika, wpuszcza się preparat dezynfekujący.

Filtr – Filtr kabinowy, zwany przeciwpyłowym, jest nieodzownym elementem wyposażenia każdego samochodu posiadającego klimatyzację. Jest on odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza z zewnątrz, przez co zmniejsza ryzyko powstawania alergii. Mimo że nie ma wpływu na funkcjonowanie silnika samochodu to niewymieniany może powodować przedostawanie się nieprzyjemnych zapachów do wnętrza pojazdu.

a…kiedy do serwisu?

Parujące szyby i nieprzyjemny zapach wydobywający się z klimatyzacji − to znak, że najwyższy czas udać się do serwisu. Przyczyną takiego stanu rzeczy są zmiany temperatur, które z kolei wywołują drgania i powodują naturalnie pojawiające się nieszczelności. W konsekwencji czynnika chłodzącego ubywa a skuteczność chłodzenia spada z roku na rok. Co najważniejsze z procederu oczyszczania klimatyzacji może odbić się negatywnie na zdrowiu.

Koszt przeglądu klimatyzacji waha się w granicach od 100 do 500 złotych. Najczęściej cena jest zależna od marki i rocznika posiadanego samochodu. W niektórych przypadkach naprawa układu klimatyzacyjnego wymaga zastosowania kilku specjalistycznych narzędzi.