Najnowocześniejsza klimatyzacja w aucie

Klimatyzacja w aucie to przydatny gadżet, zwłaszcza podczas upalnych dni. Nic tak nie przynosi ulgi jak przyjemny chłodek, podczas gdy na dworze skwar. Jednak przez bardzo wielu kierowców jest używana nie właściwie, co powoduje częste jej psucie. W poniższym artykule podpowiadamy, jak dbać o klimatyzację.

Klimatyzacja zimą

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że odpowiednio używana klimatyzacja przyczynia się nie tylko do jej poprawnego działania, ale przede wszystkim, do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Zwłaszcza w deszczowe i zimowe dni. Klimatyzacja włączana podczas niskich temperatur bardzo szybko osusza powietrze i usuwa zamglenia powstające na szybach, które w znaczny sposób utrudniają widoczność. Ponadto wilgotność powietrza połączona ze śniegiem, jaki przenosimy na ubraniach oraz na butach powoduje zbieranie się wody w samochodzie. To z kolei prowadzi do gnicia oraz grzybienia poszczególnych elementów tapicerki, wpływając tym samym niekorzystnie na nasze zdrowie. Wilgoć zbierająca się na szybach podczas silnych mrozów zamienia się w warstwę lodu. Dlatego też najskuteczniejszym sposobem na pozbycie się lub ograniczenie wilgoci w pojeździe jest systematyczne osuszanie powietrza.

Klimatyzacja nie znosi bezczynności. Jej wydajność oraz efektywność uzależniona jest od częstotliwości jej użytkowania. Dłuższe nieużywanie, zwłaszcza zimą, powoduje częstsze powstawanie korozji na elementach ciernych sprzęgła sprężarki. Należy również pamiętać, że układ klimatyzacji odpowiadający za chłodzenie jest jednocześnie nośnikiem oleju dla sprężarki. Dlatego, jeśli przez dłuższy czas jej nie używamy, wówczas olej oraz czynnik chłodzący ulegają rozwarstwieniu, przez co po włączeniu klimatyzacji następuje nieprawidłowe smarowanie tychże elementów. W sprężarce tłokowej dodatkowo powstają rysy, pojawiają się opiłki, a to wszystko razem, wpływa na niszczenie całego układu. Zatem, aby uniknąć tych oraz innych problemów wynikających z nieużywanej klimatyzacji, najlepiej raz w tygodniu nawet na kilka minut ją włączyć.

Samochodowa klimatyzacja

Jak dbać o klimatyzację?

Klimatyzacja bez względu na porę roku wymaga regularnych przeglądów oraz serwisowania. Przed włączeniem klimatyzacji warto przewietrzyć samochód. To pomaga w wyrównaniu temperatury, jaka panuje w samochodzie, z tą na zewnątrz. Dzięki temu klimatyzacja szybciej chłodzi lub ociepla wnętrze samochodu. Zawsze zamykaj okna. To w zasadzie „oczywista oczywistość”, że podczas jej pracy konieczne jest zamykanie okien. W przeciwnym razie urządzenie pracuje na znacznie zwiększonych obrotach, przez co pobiera więcej paliwa i szybciej się „męczy”. Raz w roku lub co 10 000 kilometrów rób przegląd klimatyzacji. To bardzo ważne, ponieważ podczas takiego przeglądu wymieniany jest filtr kabinowy i czyszczony cały układ klimatyzacji.

Istotne jest również systematyczne czyszczenie, odgrzybianie i dezynfekcja urządzenia. Najskuteczniejszą metodą jest ozonowanie, które można wykonać, umieszczając wewnątrz auta ozonator, który zabija wszystkie bakterie, roztocza oraz najmniejsze zanieczyszczenia klimatyzacji. Kiedy czujemy nieprzyjemny zapach, częściej parują szyby i pojawiają się szumy to znak, że niezwłocznie trzeba jechać do serwisu klimatyzacji. Wszystko to wskazuje na nieprawidłowo działający mechanizm.

Klimatyzacja

Klimatyzacja jest jednym z najważniejszych elementów w samochodzie, który wpływa na komfort podróżowania. Nic więc dziwnego, że nawet Ci kierowcy, którym niespieszno do napraw wszelakiego rodzaju, serwis auto klimy regularnie odwiedzają. A na czym polega taki przegląd oraz ile kosztuje? Sprawdzamy.

Co obejmuje serwis auto klimy?

Powody, dla których kierowcy wybierają się na przegląd klimatyzacji, są głównie dwa: skończył się czynnik, który odpowiada za chłodzenie lub z nawiewów wydobywa się nieprzyjemny zapach. W obu przypadkach konieczny jest kompleksowy serwis. Na czym polega?

Serwis klimatyzacji obejmuje np.: czyszczenie, odgrzybianie, napełnianie (http://top-autoserwis.pl), a wykonanie kompleksowej usługi zwykle nie trwa dłużej niż godzinę. Zaraz omówimy, na czym polega każda z czynności podejmowana w ramach przeglądu, wcześniej jednak chcielibyśmy zaznaczyć, kiedy warto się na niego udać. I tu sprawa jest bardzo prosta: na początku wiosny. Wtedy temperatury są przyjemne, a słaba wydajność klimatyzacji jeszcze aż tak bardzo nie doskwiera, natomiast… w warsztatach nie ma dużych kolejek. Latem, cóż, bywa gorzej – nie brak kierowców, którzy czekają na ostatnią chwilę. A potem czekać mogą długo, bo nawet tydzień czy więcej. W końcu takie jest zapotrzebowanie i każdy chce „już, teraz, natychmiast”. Bo jak tu jeździć bez klimatyzacji, gdy na dworze jest 30 stopni? No właśnie – nie da się.

Zanim serwisant przystąpi do napełniania układu czynnikiem, sprawdza jego szczelność. Najpierw odsysane są stare resztki czynnika, po czym w układzie wytwarza się próżnię. Jeśli uda się ją utrzymać przez określony czas, oznacza to, że układ jest szczelny i można go ponownie napełnić. Nie można pominąć tego kroku, ponieważ w sytuacji, gdy z klimatyzacji „ucieka” czynnik, szybko przestaje działać.

Podczas uzupełniania czynnika, dodaje się też oleju do smarowania kompresora. To nie trwa długo, jest rutynową czynnością. Konieczne jest odgrzybianie oraz raz w roku – wymiana filtrów kabinowych. Odgrzybianie obecnie najczęściej robi się poprzez ozonowanie, które jest metodą bezpieczną dla zdrowia. Unikaj warsztatów, w których nadal stosuje się chemiczne środku do oczyszczania klimatyzacji.

To podstawowe czynności wykonywane w ramach serwisu klimatyzacji. Jeśli jednak wybrane elementy są już zniszczone lub układ jest nieszczelny, konieczna będzie dalsza diagnostyka oraz naprawa. Ale co trzeba zrobić i ile to kosztuje, dowiesz się już w warsztacie.

Ile kosztuje przegląd klimatyzacji w samochodzie?

To, ile będzie kosztować przegląd klimatyzacji, zależy w głównej mierze od ilości czynnika chłodzącego, który należy wprowadzić. Ceny są różne, zaczynają się od 100 zł, mogą sięgać do 300 zł, jeśli chcesz napełnić układ do pełna.

I tutaj mamy wskazówkę – wybierz się na przegląd jeszcze przed sezonem, wtedy wiele warsztatów oferuje promocyjne ceny, dzięki którym możesz oszczędzić nawet do 100 zł. Zima to dla nich „martwy sezon”, w ten sposób pozyskują klientów. Ty nie dość, że nic nie tracisz, to jeszcze oszczędzasz i nie czekasz w kolejkach.

Dla porządku jeszcze przypomnimy, że w ramach tej usługi zwykle wykonuje się sprawdzanie szczelności z odciąganiem wilgoci, pomiar efektywności chłodzenia, napełnianie oleju i uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Jak dbać o klimatyzację w aucie?

Podstawą dbania o klimatyzację w aucie jest regularne robienie przeglądów, odgrzybianie i wymiana filtra kabinowego – to już wiesz. Ale co jeszcze?

Na początek mamy ciekawostkę. Nawet zimą konieczne jest używanie klimatyzacji. I zdajemy sobie sprawę z tego, że może obniżanie temperatury nie jest tym, na co koniecznie masz ochotę w tych miesiącach, ale uwierz nam, trzeba. Dlaczego? Ponieważ czynnik zawiera środki smarujące i konserwujące układ, zbyt długa przerwa będzie więc mu szkodzić. Zatem zimą używaj klimatyzacji do odparowania szyb.

Natomiast latem, zanim ją włączysz, przewietrz przez chwilę samochód, aby wyrównać temperaturę (auto stojące na zewnątrz nagrzewa się, temperatura w nim jest wyższa, niż na dworze). A gdy już włączysz klimatyzację, zamknij okna. Dokładnie w tej kolejności. Prawda, że proste? To teraz zacznij wdrażać te porady w życie.

Skrzynki motoryzacyjne: rodzaje pojemników i rozwiązania technologiczne

skrzynki motoryzacyjne-rodzaje

Branża motoryzacyjna i przemysł dostawczy nakładają wymóg dostosowania produktów służących do przewozu i składowania części samochodowych do obowiązujących standardów. Nowoczesne pojemniki motoryzacyjne są nieodłącznym elementem logistyki w produkcji pojazdów, ułatwiają optymalizację usług w łańcuchu pomiędzy producentem samochodów a dostawcą. Jakie rozwiązania technologiczne oferują producenci skrzynek motoryzacyjnych?

skrzynki motoryzacyjne-rodzaje

Skrzynki motoryzacyjne – rodzaje pojemników

Przemysł motoryzacyjny wymaga dopasowania rodzaju pojemników przeznaczonych na potrzeby procesów logistycznych z nim związanych do obowiązujących standardów. Producenci i dostawcy w branży motoryzacyjnej wykorzystują pojemniki oznaczone symbolem VDA-KLT, seria jest dedykowana celem uporządkowania łańcucha operacji związanego z przepływem materiałów, transportem i magazynowaniem części samochodowych. Skrzynki motoryzacyjne Euro-Norm marki Bekuplast są produkowane głównie z myślą o branży motoryzacyjnej, jednak tego rodzaju pojemniki wykorzystywane są również w innych sektorach przemysłu.

Wśród pojemników takiego typu możemy wyróżnić skrzynki VDA-R-KLT, które cechuje wzmocnione dno, charakterystyczna konstrukcja umożliwia stabilność na wszystkich płaszczyznach, co pozwala na ułożenie magazynowanego lub transportowanego towaru bez dodatkowych zabezpieczeń. Skrzynki VDA-RL-KLT przeznaczone są do transportu lekkich i średnich części motoryzacyjnych, są przystosowane do magazynów automatycznych. Wymienione pojemniki są też dostępne w wersji ESD, która zapewnia bezpieczeństwo elektronicznym elementom wyposażenia samochodów.

Jakie rozwiązania technologiczne oferują producenci skrzynek motoryzacyjnych?

Oficjalne zalecenia Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego rzutują na wysokie wymagania jakościowe dotyczące produkcji pojemników wykorzystywanych w tym przemyśle. Skrzynki motoryzacyjne wykonane są z wysokiej jakości materiałów, w wersji standardowej tworzywem jest kopolimer polipropylenu, tworzywo trwałe i odporne na promieniowanie UV oraz na procesy czyszczenia.

Pojemniki przeznaczone na potrzeby procesów logistycznych branży motoryzacyjnej występują w ujednoliconych wymiarach dna tj. 300 x 200 mm, 400 x 300 mm, 600 x 400 mm. Rozmiary skrzynek motoryzacyjnych dopasowane są do wymiarów palet europejskich i przemysłowych. Pojemniki wykorzystywane w branży samochodowej są wyposażone w ergonomiczne uchwyty na ręce oraz na etykiety.

Dlaczego warto inwestować w pojemniki transportowe w branży motoryzacyjnej?

Wśród zalet skrzynek motoryzacyjnych z serii VDA-KLT trzeba wymienić recykling zużytych pojemników. Zgodnie z instrukcją Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego obowiązuje zamknięty obieg materiałów tego rodzaju. Zużyte skrzynki motoryzacyjne poddawane są recyklingowi i następnie ponownie wracają do procesu logistycznego, obieg materiałów jest jednocześnie ekologicznym i ekonomicznym rozwiązaniem.

Jak kalibrować profesjonalny alkomat AlcoBlow?

kalibracja alkomatu

Profesjonalny alkomat AlcoBlow cechuje bardzo wysoka jakość wykonania, stwarza możliwość przeprowadzenia badania sprawnie i szybko. Chcąc zapewnić wiarygodność uzyskiwanych wyników testów na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu, urządzenie należy regularnie poddawać kalibracji. Jak kalibrować profesjonalny alkomat AlcoBlow?

kalibracja alkomatu

Na czym polega kalibracja alkomatu?

Kalibracja alkomatu to proces polegający na konfiguracji oprogramowania alkomatu mający na celu kontrolę oraz optymalizację pracy urządzenia, tak by wskazywało prawidłowe wartości przeprowadzanego badania. W ten sposób mechanizm działania użytkowanego przez jakiś czas sprzętu zostaje przywrócony do stanu technicznego określonego przez producenta.

Kalibracji poddawany jest sensor urządzenia wraz z oprogramowaniem. Przy użyciu specjalnych symulatorów do alkomatu podawane są próbki o określonym stężeniu alkoholu, co pozwala właściwie ustawić jego oprogramowanie.

Jak kalibrować profesjonalny alkomat AlcoBlow?

Pomiar alkomatem AlcoBlow jest dokładny i wygodny, trwa jedynie kilka sekund. Jednak trzeba pamiętać, że uzyskanie wiarygodnych wyników badania jest uzależnione od prawidłowej pracy urządzenia, którą zapewnia regularna kalibracja. Optymalizacja oprogramowania urządzenia powinna zostać przeprowadzona w profesjonalnym punkcie zajmującym się sprawdzaniem i kontrolą sprzętu. Taką możliwość daje kalibracja alkomatu AlcoBlow w serwisie LucAnn, który świadczy tego typu usługi zarówno w ramach okresu obowiązującej gwarancji jak i po jej upływie. Prawidłowo przeprowadzony proces kalibracji, polegający na testach i zestrojeniu oprogramowania z sensorem, zapewnia rzetelne wyniki późniejszych testów.

Alkomat AlcoBlow – czym się wyróżnia?

Alkomat AlcoBlow należy do kategorii profesjonalnych urządzeń tego typu, masowo wykorzystywany jest przez policję oraz przedsiębiorców, którzy chcą przeprowadzać badania dużej ilości osób. Działa w trybie aktywnym, kiedy poddawana badaniu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu  osoba jest w stanie dostarczyć wystarczającą ilość potrzebnej próbki. Stwarza również możliwość przeprowadzenia testu w trybie pasywnym, kiedy osoba nie jest w stanie lub nie chce dostarczyć próbki. Pozwala też na weryfikację zawartości alkoholu w badanej cieczy.

Kiedy kalibrować alkomat AlcoBlow?

Częstotliwość kalibracji alkomatu AlcoBlow warunkowana jest zaleceniami producenta, który określa konieczność kontroli co najmniej raz na 12 miesięcy użytkowania urządzenia. Jednak jeżeli sprzęt używany jest intensywnie oraz przy dużej ilości uzyskanych pozytywnych wyników podczas kontroli, kalibrację trzeba przeprowadzać częściej.

Trzeba też pamiętać, że alkomat może się rozkalibrować wskutek niewłaściwego użytkowania lub przechowywania. Nie należy poddawać badaniu osoby, która spożyła alkohol bezpośrednio przed kontrolą jak również nie wolno przechowywać alkomatu AlcoBlow z substancjami, które go zawierają.

Japońskie samochody

Japońskie samochody

Od jakiegoś czasu można zauważyć rosnącą popularność nowego trendu na polskim rynku motoryzacyjnym – coraz chętniej sprowadzane są z auta z… Japonii. Co sprawia, że cieszy się to tak dużym zainteresowaniem? I czy jest to opłacalne? Sprawdzamy.

Auta z Japonii – czy to się opłaca?

W Polsce z roku na rok rośnie liczba salonów samochodowych, również tych luksusowych lub sportowych marek. Na rynku wtórnym nie brakuje „anglików” czy aut z Niemiec. Co więc sprawia, że Polacy swoich wymarzonych czterech kółek poszukują w Kraju Kwitnącej Wiśni?

Jak się bliżej przyjrzeć temu zagadnieniu, to właściwie nie ma się nad czym zastanowić. W Japonii można zakupić modele aut, które produkowane są tylko na rynek wewnętrzny (tzw. JDM), ponadto jest duży wybór samochód sportowych, a także… europejskich klasyków z lat 80. czy 90.

A czy to się opłaca? I tak, i nie. Faktem jest, że oferty aut sprowadzanych z Japonii są zwykle korzystniejsze cenowo, nie wspominając już o tym, że można mieć samochód, którego z dużym prawdopodobieństwem nie będzie mieć inny kierowca na polskich drogach. Ale kosztowne i kłopotliwe jest załatwienie transportu oraz wszelkich formalności. Jak to wygląda?

Jak sprowadzić auto z Japonii?

Auta z Japonii można sprowadzić na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na przeglądaniu aukcji dostępnych w internecie i organizacji transportu na własną rękę. O drugiej metodzie wie natomiast niewiele osób. Można skorzystać z pomocy pośrednikówauta z Japonii na zamówienie sprowadza RichterMotors.com, a Twoim jedynym zadaniem jest wskazanie konkretnego modelu oraz opłacenie całego przedsięwzięcia. Wyjaśniamy, jak to przebiega w każdym z tych przypadków.

Jeśli decydujesz się na samodzielny zakup, musisz rozpocząć od poszukiwań konkretnej oferty na aukcjach internetowych. Należy dokładnie zweryfikować raport dotyczący stanu blacharskiego i technicznego, a także sprawdzić ocenę ratingową. Następnie trzeba założyć konto w portalu aukcyjnym i, nierzadko, wpłacić wadium. Na koniec „wystarczy” już tylko wygrać licytację, co wbrew pozorom nie jest takie proste. Potem trzeba zorganizować transport, opłacić cło i akcyzę. A po drodze załatwić szereg innych formalności.

Znacznie częściej poleca się skorzystanie z pomocy pośrednika. Wystarczy mu wskazać markę, model, rocznik pojazdu i inne, konkretne wymagania, a potem tylko czekać na wyniki. Ktoś inny zajmie się wyszukaniem konkretnej oferty, zorganizuje transport oraz zleci tłumaczenie dokumentów, bez czego nie uda Ci się zarejestrować pojazdu. Ty jedynie wpłacasz określone sumy oraz na koniec odbierasz auto wraz z kompletem dokumentów.

Najchętniej sprowadzane auta z Japonii

A jakie auta są chętnie sprowadzane z Japonii? Co może być sporym zaskoczeniem, odpowiedź brzmi – europejskie… Jak już wspominaliśmy wcześniej, to klasyki z lat 80., 90., najczęściej różne modele BMW, Mercedesa i Porsche. Co ciekawe, z kierownicą po „właściwej” stronie. Choć w Japonii obowiązuje ruch lewostronny, to mieszkańcy tego kraju kupują europejskie pojazdy, traktując je jako oznakę statusu i nie zmieniając w nich niczego. Ze względów praktycznych jednak rzadziej nimi jeżdżą, dzięki czemu auta te mają niskie przebiegi. Lecz, należy uważać, bo Japończycy lubią tuningować swoje pojazdy, a efekt „po” zwykle nie odpowiada europejskim gustom.

Co zrobić, żeby się niemile nie zaskoczyć? Skorzystać z usług firm, które dokładnie zweryfikują pojazd za Ciebie.