Ogrzewanie postojowe można zainstalować w zasadzie w większości pojazdów, również w tych przeznaczonych do zadań specjalnych – począwszy od samochodów dostawczych, skończywszy na karetkach pogotowia.

Ogrzewanie postojowe to wygoda dla kierowców i pasażerów w warunkach zmiennych temperatur. W celu zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa podczas pracy stosuje się ogrzewanie powietrzne i wodne. Można je zastosować zarówno w kabinie kierowcy, jak i w przestrzeni ładunkowej. Montuje się je w pojazdach rolniczych różnych marek (Renault, Ursus, Lamborghini), w pojazdach przeznaczonych do użytku w budownictwie (Volvo, Bobcat), jak i w pojazdach przeznaczonych do przewozu osób m.in: Mercedes, Nissan, Ford, Volkswagen.

Ideą ogrzewania postojowego jest zapewnienie idealnych warunków cieplnych w przypadku bardzo niskich temperatur sięgających nawet -30°C. Dzięki zastosowaniu wielostopniowej regulacji temperatury można ją dopasować do zaistniałych potrzeb użytkowników. Dzięki nowoczesnym systemom sterowania – poprzez zegary lub telefony komórkowe – można ustawić dokładny czas uruchomienia urządzenia. W wyniku pracy urządzenia dochodzi do cyrkulacji powietrza, która pełni funkcję niezależnego wentylatora – przydatnego do rozmrażania szyb.

W samochodach użytkowych stosuje się ogrzewanie powietrzne lub wodne. Te drugie są integralną częścią układu chłodzenia – pobierając medium ze zbiornika pojazdu najpierw ogrzewając silnik, następnie wnętrze pojazdu. Z kolei ogrzewanie powietrzne działa zupełnie niezależnie. Zastosowanie się do zaleceń specjalistów pozwoli na dopasowanie odpowiedniego ogrzewania postojowego w każdym modelu samochodu.

Choć dziś jest standardem praktycznie w każdym samochodzie to jednak budzi wątpliwości osób oszczędnych, bowiem rzeczą oczywistą jest, że klimatyzacja wpływa na większe spalanie. Powstaje więc pytanie: ile paliwa w rzeczywistości zużywa klimatyzacja? Oto kilka faktów.

Moc klimatyzacji jest pobierana przez sprężarkę w wyniku czego zużycie paliwa – jak się szacuje – wzrasta statystycznie od 0,5 do 1 litra na 100 km. Jak się więc okazuje jest to częściowe zużycie, bowiem na całkowity wpływ poboru paliwa wpływają czynniki, takie jak: temperatura zewnętrzna, stan techniczny samochodu oraz jego użytkowanie.

Pierwszym czynnikiem podnoszącym zużycie paliwa jest chłodzenie. Jeśli temperatura wewnątrz samochodu spadnie o kilkanaście stopni to silnik zostaje znacznie obciążony, co w konsekwencji prowadzi do wyższego spalania. Aby zapobiec temu zjawisku należy najpierw przewietrzyć pojazd, nie powinniśmy natomiast od razu ochładzać bardzo gorącego powietrza w kabinie samochodu. Nieco inaczej sytuacja wygląda w nowszych samochodach typu Mazda 2.0 DISI, Volkswagen Passat czy Citroen C3.

Automatyczne układy chłodnicze w nowoczesnych samochodach są bardziej ekonomiczne, ponieważ wyposażony w różne czujniki samosterujący komputer reguluje działanie klimatyzacji dostosowując ją do temperatury, minimalizując przy tym zużycie paliwa potrzebnego do ochłodzenia wnętrza pojazdu. Wyliczono, że jadąc samochodem wyposażonym w klimatyzację automatyczną spalanie wynosi 0,25 litra. W przypadku klimatyzacji manualnych lub półautomatycznych wartości te wzrastają. Poziom zużycia paliwa – zarówno w klimatyzacji automatycznej, jak i manualnej – radykalnie wzrasta, jeśli kierowca zaniedbuje regularne serwisowanie układu klimatyzacji.

Niejeden właściciel auta zastanawia się nad zainstalowaniem niezależnego ogrzewania postojowego z uwagi na niezwykłą praktyczność tego urządzenia. Jednak wielu kierowców, stojąc przed trudnym wyborem, zadaje sobie pytanie – jakie urządzenie wybrać i jak je dostosować do moich potrzeb?

Problem zostaje rozwiązany w momencie, gdy oczywistością stanie się zasada działania ogrzewania wodnego i powietrznego. To drugie jest coraz bardziej popularne przede wszystkim ze względu na stosunkowo niskie koszty montażu, nieduży pobór energii, oscylujący w granicach 2 kW, oraz wysoka wydajność urządzenia. W porównaniu z ogrzewaniem wodnym efekt utrzymania ciepła w kabinie jest podobny, jednak w tym przypadku silnik musi walczyć z mrozem, co w konsekwencji może odbić się na jego trwałości. Jest to szczególnie istotne podczas rozruchu silnika przy stosunkowo niskich temperaturach, bowiem ogrzewanie powietrzne nie nagrzewa jednocześnie silnika i kabiny. Specjaliści zalecają montowanie tego typu urządzeń w samochodach dostawczych, takich marek jak: Mercedes, Renault, Peugeot, Ford lub w pojazdach do zadań specjalnych czy Camperach.

Z kolei system niezależnego ogrzewania wodnego jest montowany w niewielkim obiegu cieczy chłodzącej. Urządzenie to jest wyposażone we własną pompę paliwa i cieczy chłodzącej, dzięki czemu zasysa medium z silnika i spala je w specjalnie przeznaczonej do tego celu komorze. Powstałe w tym procesie ciepło podgrzewa ciecz chłodzącą, która krąży w małym obiegu i ogrzewa jednocześnie silnik a także, poprzez włączenie nawiewów, wnętrze auta. W tym procesie pobór energii waha się w granicach 8-9 kW, przez co staje się mniej ekonomiczny od ogrzewania powietrznego. System ten najczęściej jest stosowany w samochodach osobowych różnego typu, np. Van, SUV, Hatchback, Sedan (Volkswagen, Nissan, Dacia).

Systemy te wymagają regularnych przeglądów technicznych. Tylko wtedy będziemy mieć gwarancję, że wybrane przez nas urządzenia będą działały zgodnie z obietnicami producentów.

Niezależne ogrzewanie zawsze bywa niezwykle pomocne, nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych. W pojazdach dostawczych i użytkowych można zastosować ogrzewanie wodne i powietrzne, które posiada szereg zalet.

Niejeden zawodowy kierowca jeżdżący samochodami dostawczymi (np. Volvo, Mercedes) ceni sobie wygodę i komfort, ponieważ niemal codziennie spędza wiele godzin właśnie w aucie. Z kolei pracodawca natomiast przyzna, że dobre warunki pracy wpływają na wydajność pracownika. Aby więc zapewnić sobie i swoim podwładnym trochę komfortu można skorzystać z ogrzewania postojowego, które niewątpliwie ma wiele zalet.

  • Gwarantuje optymalną temperaturę dla kierowcy jak i pasażerów. Ogrzewanie postojowe funkcjonuje niezależnie od pracy silnika. Można je zamontować w pojazdach specjalistycznych, takich jak żuraw samojezdny, pojazdy wykorzystywane w rolnictwie i leśnictwie. Odpowiednie dostosowanie urządzenia do pojazdu zmaksymalizuje komfortu w kabinie kierowcy i ewentualnie w przestrzeni przeznaczonej do przewozu pasażerów lub towarów.
  • Zapewnia bezpieczeństwo kierowcom – dzięki funkcjom sterowniczym pozwalającym na ustawienie temperatury wewnątrz pojazdu znikają problemy związane z zamarzniętymi szybami lub brakiem widoczności, które często utrudniają wykonywanie codziennych obowiązków.
  • Rozruch podgrzanego silnika wpływa pozytywnie na jego żywotność. Optymalna temperatura silnika – szczególnie podczas zmiennej temperatury – zmniejsza awaryjność pojazdu.
  • Użytkownicy ogrzewania postojowego dbają o środowisko dzięki zmniejszonemu zużyciu paliwa oraz niższej emisji spalin i substancji szkodliwych.
  • Niezależnie od zamontowanego ogrzewania – wodnego czy powietrznego – istnieje możliwość komfortowego sterowania ogrzewaniem w samochodzie. W nowoczesnych systemach ogrzewanie postojowe można obsługiwać zamontowanym w pojeździe urządzeniem za pomocą aplikacji w telefonach komórkowych. Zasięg jest naprawdę spory – ogrzewanie można uruchomić przebywając w innym miejscu.

 

Klimatyzacja w samochodzie to dziś standard. Większość kierowców nie wyobraża już sobie jazdy bez tego udogodnienia, jednak wraz ze wzrostem popularności potęguje się również ilość mitów i pseudospecjalistów, czego efektem są błędy podczas serwisowania pojazdów. Aby uniknąć rozczarowania należy poznać kilka faktów.

Standardowa procedura serwisowania klimatyzacji obejmuje wymianę filtra, uzupełnienie czynnika chłodzącego i oczyszczenie klimatyzacji. Filtr w kabinie powinien zostać wymieniony po uprzednim starannym oczyszczeniu kanałów powietrznych, kontroli ich drożności i odgrzybieniu układu przeznaczonym do tego środkiem chemicznym. Wykonanie tych czynności samemu może skutkować przedostawaniem się do wnętrza pojazdu szkodliwych dla zdrowia mikroorganizmów.

Na wpływ prawidłowo działającego kompresora ma czas wytwarzania próżni powodującej usunięcie zbędnego czynnika chłodzącego i wilgoci. Odpowiedni czas wytwarzania podciśnienia w przypadku dwóch gniazd serwisowych np. w niektórych modelach Volvo wynosi 20 minut, zaś w samochodach posiadających jedno gniazdo – tak jak niektóre Volkswageny – będzie to 30-40 minut. Samochody wyposażone w jedno gniazdo powinny być uruchamiane po 10-15 minutach, wówczas nie ma zagrożenia awarią kompresora. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Ważne jest, aby ilość czynnika chłodzącego była uzupełniona zgodnie z zaleceniem producenta. Wszelkie informacje można znaleźć na naklejce umieszczonej na silniku lub w dokumentacji producenta pojazdu. Prawidłowa ilość medium znacząco wpłynie na żywotność układu klimatyzacyjnego w samochodzie.

Wybór serwisu klimatyzacji nie powinien być przypadkowy. Jeśli znajdziemy odpowiednich fachowców to zarówno właściciele firm, jak i prywatni użytkownicy, unikną generowania niepotrzebnych kosztów.