Wyciąganie blachy bez lakierowania – kiedy jest możliwe? Gradobicie, stłuczka…
Każdy kierowca wie, jak mało estetyczne mogą być wgniecenia na aucie. Najczęściej powstają one na skutek niespodziewanego gradobicia lub drobnej stłuczki. Jeśli nie doszło do zniszczenia lakieru, można się ich szybko pozbyć. Na czym polega wyciąganie blachy bez lakierowania i kiedy warto na taką technikę się zdecydować?
- Metoda PDR – na czym polega?
- Wyciąganie blachy bez lakierowania – kiedy warto?
- Zalety wyciągania blachy bez lakierowania
Metoda PDR – na czym polega?
Mówiąc o wyciąganiu blachy bez lakierowania najczęściej pojawia się określenie „metoda PDR”. Jest to usuwanie wgnieceń bez konieczności późniejszego lakierowania karoserii. Technikę PDR można podzielić na 2 rodzaje. Pierwszy z nich polega na masowaniu blachy. Wykorzystywane są do tego specjalne narzędzia zwane heblami. Jest to naprawa inwazyjna i koncentruje się na masowaniu blachy od wewnątrz. Celem takiego działania jest przywrócenie jej pierwotnego kształtu. Możliwe, że przy jej wykorzystaniu konieczne będzie zdjęcie elementu karoserii, by uzyskać lepszy dostęp do niektórych wgnieceń.
Druga metoda jest bezinwazyjna i określa się ją techniką „na klej”. Wyciąganie blachy bez lakierowania z pomocą fachowców jest szybkie i precyzyjne, wystarczy użyć do tego specjalnych narzędzi i kleju o odpowiednich właściwościach. Ta metoda jest często stosowana przy usuwaniu wgnieceń w trudno dostępnych miejscach.
Wyciąganie blachy bez lakierowania – kiedy warto?
Nie w każdym przypadku można skorzystać z techniki PDR. Ma ona zastosowanie jedynie w sytuacjach, gdy nie doszło do uszkodzenia struktury lakieru. Wówczas nie będzie potrzeby lakierowania, wystarczające będzie wyciągnięcie wgniecenia.
Najczęściej w metody PDR korzysta się wówczas, gdy na aucie powstało sporo niewielkich rozmiarów wgnieceń. Mowa tu o sytuacji, kiedy auto przeszło gradobicie. Wówczas szybko i precyzyjnie można te wgniotki usunąć bez konieczności decydowania się na tradycyjną metodę, która jest czasochłonna i kosztowna. W ten sposób można też pozbyć się drobnych wgnieceń, które powstały np. podczas wyjeżdżania z parkingu. Najważniejsze, by lakier pozostał nienaruszony.
Zalety wyciągania blachy bez lakierowania
Wyciąganie blachy bez lakierowania to głównie same zalety. Przede wszystkim taka naprawa nie ma wpływu na wartość samochodu, nie obniża jej jak każde lakierowanie. Oryginalny lakier jest nienaruszony, sprzedając więc auto, nie straci ono na wartości. Po profesjonalnej naprawie techniką PDR nie będą widoczne właściwie żadne ślady po gradzie czy kolizji, nie odbije się więc to na estetyce auta.
Na korzyść jest również szybkość naprawy. Decydując się na metodę tradycyjną, czasem trzeba zostawią samochód na kilka dni w warsztacie. Usuwanie wgnieceń bez lakierowania trwa krótko, uzależnione jest od ilości i stopnia wgniecenia. Niektóre warsztaty umożliwiają nawet przeprowadzenie takiej usługi u klienta.
Zaletą jest także oszczędność. Technika ta jest tańsza niż tradycyjna naprawa blacharsko-lakiernicza. Co ważne, metoda ta jest uznawana przez towarzystwa ubezpieczeniowe, a więc przy usuwaniu wgnieceń po gradobiciu można liczyć na zwrot z polisy AC.